lördag 15 mars 2014

Långtidstest av sadelväska

Jag har nu haft min sadelväska av märket Zimbale i ett år och är mycket nöjd med den. Den är smidig och snygg men växer med uppgiften när jag vill ha med fler saker. Det sägs att den är vattentät, och efter några ösregn så kan jag hålla med. Jag använder den till dagsturer på landet och övernattningar. Det får plats en extra tröja, regnkläder och lite annat.


Foto Lovely Bicycle

Den har smarta snabbspännen i omegaformat. Man stänger väskan genom att trycka remmarna över metallpiggar. Sen drar man åt, och piggen sitter då fast i en slits i remmen.


På den övre väskan har locket förlängts genom att knäppa upp knapparna på sidan. Det får då plats en picknickfilt

Det roligaste med väskan är alla justeringsmöjligheter. Inuti finns både spännrem och dragjustering. Utanpå finns spännen till locket som kan justeras fem centimeter. Men det allra roligaste är att locket kan bli 11cm större genom att enkelt knäppa upp två knappar. Mest använder jag den funktionen när det är kallt och jag har mycket kläder. När jag cyklar har jag kläderna på kroppen och väskan i litet läge, så att sakerna inte skumpar runt utan sitter stadigt på cykeln. I kaféer eller på tåget kan jag konvertera väskan till knöl-läge och få plats med alla ytterkläder.

Väskan har ett stort utrymme i mitten och en ficka på bägge sidor. Ibland önskar jag mig en särskild ficka för kartor eller papper, men det brukar gå bra att lägga dem mot ryggen i väskan. Det finns öglor på locket för att knyta fast saker utanpå väskan, t ex en sovsäck.

Då det inte behövs någon pakethållare är väskan särskilt bra till fällbara cyklar.


Med väskan följer tre bältesspännen som ska fästas i cykelsadelns två öglor och i sadelstolpen. Det funkar bra, men är lite pilligt om man tänker sig att ofta ta loss väskan från cykeln. Som tillbehör finns därför olika typer av metallramar med snabblås. Men de sticker ut en bit, och på min fällbara cykel vill jag inte ha saker som sticker ut. Så jag ersatte spännet som går runt sadelstolpen med ett kardborreband avsett för datakablar. För att fästa väskan i sadeln använder jag två små karbinhakar som hålls på plats med buntband och gummiband. Det är inte så elegant men det fungerar. Väskan sitter stadigt, skramlar inte och svajar inte.

Väskan är gjord av tjock bomull som sägs vara vattentätt. Väskan har klarat att hålla mina saker torra genom några örsegn, så det stämmer nog. Det är delvis för att regnet hamnar på mig, och inte så mycket på väskan bakom mig. Sidofickorna är mer utsatta för regn, men håller ändå tätt.

Egentligen brukar jag undvika saker av läder, eftersom jag tycker synd om djuren. Så en läderfri version skulle göra mig glad.

Väskan heter Zimbale 18l Saddle Bag men tyvärr verkar den inte tillverkas längre. Carradice tillverkar mycket snarlika väskor, fast utan de fina omegaspännena.

Zimbale vs Carradice. Lovely Bicycle!

Tidigare inlägg: Sadelväskor, en brittisk tradition

Inga kommentarer: