tisdag 10 januari 2012

Irrationellt motstånd mot dyra cyklar och snabba tåg


Cyklar får inte vara för fina. Foto ©Lovely Bicycle!


I England har man idag bestämt att bygga en nya högfartsbana mellan London och Birmingham, HS2. Tågen ska börja gå 2026 och restiden kortas med en halvtimme. Som transportministern sa är högfartståg något som väcker känslor. Det känns ovant att det snabbaste och sexigaste transportmedlet inte är bil eller flyg utan tåg. Det leder till en hel del upprörda och hjärndöda argument som även används i den svenska debatten:

Far more value could be realised by investing instead in the existing rail network across the UK. There would be disruption, but that is not enough reason to dismiss the idea as Network Rail has done recently. HS2 project should be stopped - FT

Men HS2 är just en investering i det existerande järnvägsnätet. Genom att flytta över de snabba fjärrtågen till nya banor uppstår mer plats för godståg och pendeltåg på de gamla banorna. När man kör snabba tåg för sig och långsamma tåg för sig så kan man packa tågen tätare eftersom långsamma tåg inte kommer ivägen för snabba. Högfartstågen må vara snabba och sexiga men de är fortfarande tåg. De har samma spårvidd som de andra tågen och kan köra på samma spår där det är bäst.

The government says the scheme will bridge England’s north-south divide – quite an ambitious claim when one considers that Birmingham is in the Midlands, not the north, and is already a mere one hour and 22 minutes from the capital by the existing rail service.

Banan byggs visserligen mellan Birmingham och London, men även resenärer bortom Birmingham kommer få tätare turer och kortare restider. Om man reser från norra England till London så passerar man nämligen Birmingham. Ett liknande argument förs mot Götalandsbanan i Sverige. Man säger att en halvtimmes kortare restid mellan Stockholm och Göteborg inte spelar någon roll. Men då glömmer man att Götalandsbanan ritar om hela järnvägskartan i södra Sverige så att de i stort sett obefintliga tågförbindelserna mellan Göteborg och Jönköping, Linköping och Nyköping förbättras radikalt med halverade restider. Och kanske ännu viktigare, motorvägsstråket E4-R40 kompletteras med en modern järnväg för regionala resor.

Dyra cyklar upprör
Liknande irrationella argument framförs mot dyra cyklar. Redaktören för Bicycle Quarterly hade fräckheten att förklara varför en dyr cykel ibland kan vara ett bättre val. Tre blogginlägg och hundratals kommentarer senare har vi lärt oss att det är okej med dyra bilar, men inte med dyra cyklar. Någon som köper en cykel för femton tusen kronor måste förklara sig, men har man en bil för det tiodubbla blir det inga kommentarer, även om familjen har två bilar och den ena bara används för att åka till jobbet.

On the Symbolism of Cargo Bikes
Fler lådcyklar på gatorna visar att folk tycker cykling är ett bra alternativ. Till och med så bra att plånboken öppnas.

On Bicycle Pricing and Its Discontents
In conclusion, my view is that it's not about pricing; we are way too focused on pricing. ... What kind of bicycle makes you want to ride? Because that is what ultimately it is all about.

High speed rail. The Rt Hon Justine Greening MP
It is clear from the consultation that a national high speed rail network - High Speed 2 - generates strong feelings, both in favour and against the scheme.

Se även Glastak för järnväg

1 kommentar:

MKB sa...

Jag har en talade anekdot om "dyra" cyklar: Min kompis som hade ett av sina första jobb på någon industri (något livmedel tror jag det var) och sparade ihop till en hyfsad MTB. 5000 kr var lite mer på den tiden, men en av hennes kollegor idiotförklarade henne för att köpa en så dyr cykel. Min kompis kontrade med att han ju hade en bil som kostade betydligt mer att hålla igång. Bilkillens intelligenta (?) motreplik var att "men, jag behöver ju bilen"