måndag 23 augusti 2010

0,7 % av dödsolyckorna gäller cykling

Bloggen Malmö Lund Cycle Chic har tittat på Socialstyrelsens data på dödsorsaker 2008. Det visar sig att cykling står för sex procent av dödsfallen i trafiken. Räknar man med andra typer av dödsolyckor, huvdsaklingen dödsorsaker som inte är sjukdomar, står cyklingen för 0,7 % av dödsfallen.

Malmö Lund Cycle Chic. Cykling är säkert/Biking is safe
Socialstyrelsen. Dödsorsaker 2008

Den ledande dödsorsaken totalt sett i Sverige är hjärt-kärlsjukdomar och drabbar främst äldre. Men även om man bara ser på personer under 65 så dog 2788 personer av hjärt-kärlsjukdomar 2008, som var den näst vanligaste dödsorsaken efter tumörer i den åldersgruppen. Trafikdöden är relativt sett mycket mindre, 302 dödsfall 2009, varav 20 cyklister. Personer som åker bil till jobbet löper 70 procents större risk att drabbas av hjärtinfarkt, enligt en svensk studie.

Sydsvenska Dagbladet: Bilpendlare riskerar hjärtinfarkt

Patrik Wennberg, Umeå universitet. Beyond the established risk factors of myocardial infarction: lifestyle factors and novel biomarkers



Det var inte förrän mitten på nittonhundratalet som hjärt-kärlsjukdom fångades upp ordentligt i statistiken. Det var också då personbilsparken började explodera. Kan det vara ett sammanträffande att läkarna började intressera sig mer för hjärt-kärlsjukdom som dödsorsak, samtidigt som bilismen exploderade?


SCB: Personbilar i trafik 1923-2009, tidsserie

6 kommentarer:

Marcus sa...

Jag brukar störa mig på att man lägger enorma mängder pengar på att försöka utöka sjukvården för att få bort det höga trycket och de långa vårdköerna. Jag är fast övertygad om att man skulle få bort mycket "sjukdommar" genom förebyggande åtgärder, som att få folk att röra sig genom t.ex. pendla med cykeln till jobb i stället för att hoppa in i bilen. Det du skriver och de siffror du visar understödjer bara det ännu mer. Det är alltså farligare att åka bil än att cykla, något som bara vi cyklister verkar fatta?

Erik Sandblom sa...

Bra poäng Marcus. Ja, det är nog bara bloggande cykelnördar som fattar ;)

Jag tycker Trafikverket jobbar lite fel med hjälmreklamen. Som du vet så gillar jag inte hjälmar, men även om man bortser från det så kunde Trafikverket vara tydligare och påpeka att cyklister lever längre. Då skulle folk förstås förstå att cykling inte är så farligt och att det inte är så viktigt med hjälm trots allt, vilket inte är vad Trafikverket vill. Men jag det tror jag TrV får stå ut med.

olof blomqvist sa...

Kul att du tar upp och utvecklar statistiken från min blogg.

Ett tillägg till diskussionen om vårdkostnader och förebyggande åtgärder:

På de listningar som gjorts över hur mycket det kostar att "rädda" ett levnadsår brukar trafiksäkerhetsåtgärder (typiskt nog för bilister) kvalificera som de i särklass dyraste alternativen. Det gäller åtgärder som att bygga "säkrare" vägar, sälja bilar med krock kudde etc. Förebyggande sjukvård (typ hälsokontroller) brukar ligga absolut lägst i kostnad. Om man laggt till förebyggande frisvård eller ännu hellre vardagsmotion som har mycket låga kostnader och mycket stora effekter på hälsan hade dessa varit ännu billigare än förebyggande sjukvård.

Att satsa på cykling och ännu hellre, även om det låter illa, mot bilism är alltså det mest kosnadseffektiva sättet att öka medellivslängden.

mvh

olof
http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Anonym sa...

Hejsan Erik!

Jag undrar bara vem källan är till diagram 65 ovan.

Hälsningar
Lollo

Erik Sandblom sa...

Lollo, diagram 65 kommer från Socialstyrelsens rapport Dödsorsaker 2008. Se länk i texten.

Anonym sa...


Tack för informationen!

Lollo