måndag 10 maj 2010

Oljetoppen. Exemplet Volvo Lastvagnar

Jag försöker förstå hur oljetoppen påverkar morgondagens samhälle. Oljekrisen och finanskraschen 2008 kan nu analyseras lite i backspegeln. Finanssystemet fungerar fortfarande även om många länder får svårt att betala skulderna de dragit på sig genom att rädda bankerna.

Kan företagen ställa om för att möta nya krav? Ända sedan Berlinmuren föll har det varit modernt bland företagen att vara snabbfotade. Är de det då? Volvo Lastvagnar kan tjäna som exempel.

Från 2008 till 2009 halverades antalet levererade lastbilar, från 251 151 stycken till 127 681. Omsättningen minskade 32%. Rörelseresultatet blev en förlust på 10,8 miljarder kronor.

Årsredovisning 2009 > Förvaltningsberättelse > Lastbilar > Resultat

Första kvartalet 2010 ökade lastbilsleveranserna med 15% jämfört med kv1 2009 och omsättningen minskade 2%. Bolaget gjorde en vinst på 1,4 miljarder. Tillväxten sker främst i Sydamerika men också lite i Asien.

Volvokoncernen det första kvartalet 2010 > Lastbilar > Tillbaka på vinst

VD Leif Johansson var med i Oljekommissionen. Han kanske fick lite tips om resiliens och oljetoppen av Kjell Aleklett? Ekot: Oljekommissionen leds av statsministern

Många tillväxtländer har fortfarande bränslesubventioner som kan tas bort om det kniper. De borde förstås tas bort ändå. Vissa länder lägger mer pengar på bränslesubventioner än på hälsa och utbildning sammanlagt, enligt FNs energiprogram UNEP.
Utvecklingsländer minskar bränslesubventioner

Min slutsats är att många företag faktiskt är ganska snabbfotade och att de därför kan klara en omställning som t ex framtida oljekriser. Flygbranschen verkar inte må så bra men det finns undantag där också, t ex finns det stora lågprisflygbolag som snabbt anpassar sig och är lönsamma.

En bra sida om oljetoppen är energybulletin.net

Effekt Magasin: Peak oil goes mainstream
Med en film där ekonomianalytikern Puru Saxena intervjuas på MSNBC om Peak Oil. Han tror att det behövs mer el och mer högfartståg.

Inga kommentarer: