söndag 25 januari 2009

Jag hör dig inte, jag har en banan i örat!



Ekot: Tysta bilar kan vara en säkerhetsrisk
Det har blivit alldeles för tyst inne i moderna bilar. Nu försöker svenska forskare ta fram ett system där ljud från trafiken utanför bilen förstärks in till kupén och varnar för farliga situationer. Sensorer på utsidan av bilen känner av trafikfaror och spelar upp ett ljud inne i kupén.


Foto Mikael Colville-Andersen / Copenhagen Cycle Chic

Vore det inte bättre att vara en del av omgivningen istället för att skärma av den?

2 kommentarer:

Johan Erlandsson sa...

Jag hörde detta också och tänkte att Erik måste gå i taket av detta. Det låter verkligen så otroligt korkat när jag börjat ställa in mig på att vi bör få bort så många bilar som möjligt från stan.

Erik Sandblom sa...

Visst gick jag i taket, men det gjorde inget för jag har vadderat hela taket!